Pamiętaj o zdrowiu, unikaj nałogu
Projekt wpisał się w realizację zadań z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych wśród dzieci i młodzieży. Zasadniczo wyznaczono dwa najważniejsze cele: zwiększenie wiedzy odbiorców z zakresu substancji psychoaktywnych, ich rodzajów, mechanizmów oddziaływania i wielowymiarowych konsekwencji, jak również wyposażenie młodych ludzi w z niezbędne umiejętności psychospołeczne, których zakres jest dostosowany do wieku i potrzeb danej grupy.
INFORMACJA PODSTAWOWA
Projekt „Pamiętaj o zdrowiu – unikaj nałogu” realizowano w ramach profilaktyki zachowań ryzykownych wśród dzieci i młodzieży. Zadanie zostało powierzone Fundacji na Rzecz Rozwoju Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku „Vladislawia” przez Gminę Miasto Włocławek w trybie pozakonkursowym. Projekt realizowany był w partnerstwie z Wydziałem Nauk Pedagogicznych Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku.
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU
Projekt wpisał się w realizację zadań z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych wśród dzieci i młodzieży. Zasadniczo wyznaczono dwa najważniejsze cele: zwiększenie wiedzy odbiorców z zakresu substancji psychoaktywnych, ich rodzajów, mechanizmów oddziaływania i wielowymiarowych konsekwencji, jak również wyposażenie młodych ludzi w z niezbędne umiejętności psychospołeczne, których zakres jest dostosowany do wieku i potrzeb danej grupy.
Projekt obejmował następujące zadania:
- Cykl różnorodnych warsztatów rozwijających umiejętności intra- i interpersonalne, jak np. rozpoznawanie emocji, radzenie sobie ze stresem czy asertywność oraz zwiększający wiedzę dzieci i młodzieży z zakresu uzależnień od substancji
- Konsultacje specjalistyczne- psychologiczne dla rodziców uczniów objętych zadaniami projektu
Projekt skierowany był do uczniów włocławskich szkół: 3 szkół podstawowych (klasy V- VI) oraz 3 szkół gimnazjalnych. Osobami prowadzącymi zajęcia byli psycholodzy oraz pedagodzy posiadający w tym zakresie niezbędne kwalifikacje i kompetencje.
Zarówno codzienne obserwacje, publikowane statystyki, jak i wyniki badań naukowych pokazują ogromną potrzebę edukowania dzieci i młodzieży z zakresu uzależnień, ich mechanizmów oraz konsekwencji psychologicznych czy zdrowotnych. Wskaźniki epidemiologiczne pokazują wyraźnie, iż coraz młodsze dzieci podejmują zachowania ryzykowne oraz mają kontakt z substancjami szkodliwymi dla ich funkcjonowania. Przyczyn takiego stanu jest co najmniej kilka: rozluźnienie więzi emocjonalnej w rodzinie, ciągła presja czasu, niemal nieograniczony dostęp do Internetu, z którego młodzi ludzie korzystają często poza kontrolą osób dorosłych, dostępność substancji psychoaktywnych i możliwość sięgania po nie nawet przez dzieci, patologia społeczna w rodzinie czy sąsiedztwie. Ponadto młodzież znajduje się w szczególnej sytuacji, gdyż adolescencja stanowi czas intensywnych, wielowymiarowych przemian, gdzie dodatkowo pojawia się konieczność radzenia sobie z presją rówieśniczą często połączona z eksperymentowaniem i wypróbowywaniem siebie w nowych rolach i sytuacjach. W tym kontekście należy zauważyć, iż sama wiedza nt. substancji psychoaktywnych i sposobu ich oddziaływania to za mało – niezbędne staje się wyposażenie młodych ludzi w takie umiejętności życiowe, psychospołeczne, jak radzenie sobie w sytuacjach trudnych, radzenie sobie z presją otoczenia, podejmowanie decyzji służących zachowaniu zdrowia.
Odbiorcami projektu byli także rodzice uczniów. Opiekunowie niejednokrotnie bowiem potrzebują pomocy i wsparcia psychologicznego w procesie wychowawczym oraz w sytuacjach radzenia sobie z zachowaniami problemowymi swoich dzieci. Mając to na uwadze, w projekcie ujęto propozycję porad i działań konsultacyjnych skierowanych do rodziców uczniów prowadzonych przez specjalistów- psychologów.
Niewątpliwie, przekładany projekt działań z zakresu profilaktyki i promowania zdrowego stylu życia może przyczynić się do poprawy funkcjonowania dzieci i młodzieży, doświadczania wyższego poczucia jakości życia i satysfakcji życiowej czy kształtowania prawidłowych postaw.
ZAKŁADANE I ZREALIZOWANE CELE PROJEKTU
- Dostarczono wiedzę z zakresu uzależnień, ich mechanizmów fizjologicznych i psychologicznych oraz wielowymiarowych niekorzystnych skutków dla funkcjonowania człowieka.
- Rozwinięto lub wzmocniono umiejętności intra- i interpersonalne dzieci i młodzieży, adekwatne do wieku, potrzeb i poziomu rozwoju.
- Zwiększono zainteresowanie problematyką prozdrowotną oraz promowano zdrowy stylu życia wśród odbiorców zadań projektu.
- Rozwinięto umiejętności dokonywania samodzielnych, w pełni świadomych wyborów w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego.
- Rozwinięto umiejętność zachowania asertywnego jako najbardziej pożądanej formy zachowań.
- Zwiększono poziom samopoznania i samoświadomości, wzmocniono poczucie własnej wartości.
- Rozwinięto lub wzmocniono umiejętności komunikacyjne.
- Rozwinięto umiejętność współpracy, wzmocniono wzajemne zaufanie, otwartość, poczucie bezpieczeństwa.
- Rozwinięto umiejętności radzenia sobie w sytuacjach podwyższonego ryzyka i stresu.
- Rozwinięto umiejętność radzenia sobie z presją otoczenia.
- Zwiększono integrację zespołów klasowych uczestniczących w projekcie.
- Wzmocniono umiejętności wychowawcze rodziców objętych zadaniami projektu oraz rozwinięto ich świadomość w kontekście współczesnych zagrożeń
CZAS TRWANIA PROJEKTU
23 września 2016 roku – 20 grudnia 2016 roku
ADRESACI
Adresatami zadania byli uczniowie trzech szkół podstawowych (klasy V- VI) oraz trzech gimnazjów z terenu Miasta Włocławek, dla których zorganizowano warsztaty profilaktyczne z różnorodnej tematyki. Wśród szkół objętych działaniami projektu należy wymienić:
- Zespół Szkół Integracyjnych Nr 1 we Włocławku (Szkoła Podstawowa Nr 5 Integracyjna i Gimnazjum Nr 5 Integracyjne)
- Zespół Szkół Nr 9 we Włocławku (Szkoła Podstawowa Nr 22 i Gimnazjum Nr 3).
- Szkoła Podstawowa Nr 20 we Włocławku.
- Akademickie Gimnazjum we Włocławku.
ZAJĘCIA PROWADZONE W RAMACH PROJEKTU
Uczniowie szkół podstawowych uczestniczyli w następujących zajęciach:
- Substancje szkodliwe dla zdrowia i skutki ich przyjmowania.
- Emocje- ich rozpoznawanie i nazywanie.
- Radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami.
- Zdrowy styl życia.
Z kolei uczniowie gimnazjum brali aktywny udział w takich warsztatach, jak:
- Substancje psychoaktywne – rodzaje, mechanizmy, skutki zażywania.
- Asertywność.
- Radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami.
- Zdrowy styl życia.
KOORDYNATOR PROJEKTU
dr Beata Płaczkiewicz, e-mail: dziekanwnp@ksw.wloclawek.pl, tel. 668 456 378